Songsszzzz...

Monday 3 September 2018

DITINGGALKAN KEKASIH HIDUP KU SEPI DAN HARAPAN HANCUR BERDERAI

Assalamualaikum W.M.T

Hi semua..ape kabar?Harap semua sihat..yang membaca pon..harap sihat hendaknye..aku menaip ni pakai fon..aku malas nk bukak laptop..cume hari ni,aku nk kongsi hidup aku..sikit la.Aku pon xthula nk story mcm mana since skrg da 4tahun rasenye aku xupdate story aku ni. Aku le update skit je la psl diri aku skrg..buat mase ni,Alhamdulillah aku kerja kt 1 company Jepun. So far, ok.cume aku letih travel sane sini sebab under project.kdg 2 bulan xbalik..cm tu la hidup..nk makan, kene la keje lebih n korban lebih sikit. N sejak 2 3 thun lepas, mcm2 aku hadap. Nanti la aku cerita bila aku senang..skrg ni hati aku lom cukup tenang.

Aku masih single.Makne aku belum kawinla.N hari ni, aku dapat terima hakikat yang ex aku da nak kawin dengan lelaki lain.Bulan depan,bulan 10 tahun 2018..Tarikh aku xnk tahu.Mungkin ni coretan aku bagi semua orang ingat n belajar dari kesilapan yang aku buat. Friendly speaking..aku berkenalan dengan sorang janda anak 1.Tahun lepas 10 January 2017.Aku ni xla ingt sangat pon.Lelaki kan.Jenis mudah lupa.Tapi xla sampai aku nk mencari pompuan lain kot.Aku pernah cerita tentang Ex aku yang  baik sgt dulu n aku rase aku da move on lame sebelum aku jumpe Ms H.

Cerita sikit tentang Ms H ni, die jande, anak 1..well jangan la anggap yang aku xde taste.Sory la kaum wanita yang single tu.Tapi ade sebab kenape aku nak die. Watak die ni dlam kamus hidup aku.Sorang yang lembut, cantik, pndai n pd aku mmg idaman lelaki.Even though die janda sekalipun, die bukan la mcm orang lain..Guys jangan anggap janda tu semua kebas laki orang.Tak pon snanye.Cube tukar mentaliti sikit.Tapi tu la mentaliti orang melayu ni asal jande je perampas..Payah la cm tu.So dulu aku keje 1 compny dengan die.While aku bidang engineering n die bidang IT. N kalau da jande tu umur mmg la tua skit dari aku. 4 tahun jaraknye. Tapi aku xpernah kesah tentang die. Pada aku umur bukan 1 titik ukuran bagi manusie tu sebab setiap orang lain pengalaman. Ade orang muda tapi perangai mcm orang tua, ade orang tua perangai mcm orang muda. So actually age is not the way to think that the older u are the more knowledge and experience u have. Aku xberape sokongla sebab aku muda pon perangai xdela terkinja sane sini.

So we made a decision to be a friend n love each other. Indah sangat waktu tu. U know what, aku ni sampi sanggup lepak dengan die smpai 4 5 pagi sebab susah nk jumpe..hahaa. Awek doh.. xkan xsayang kot..gile x sayang. Awal perkenalan tu, aku sakit ati jugakla sebab die slalu awbut psl ex lame die. Ex suami die, ex boyfriend die yang baik yang kaye. Lumrah lelaki ni die xle dengar kalau perempuan ni puji lebih2 ex die. Pade aku la tapi xtahula pde korang. Kalau hati kering, aku xle cakap ape la sebab hati aku ni tisu. Jujurla sangat tisu. Aku mmg kurang kasih sayang dri family. Sebab aku ni lelaki tunggal. Yang lain semua perempuan. Ape aku nak aku kene ushe sndr. So Alahmdulillah jadi la manusie sikit dari xde ape.

5 bulan mase berlalu..aku end up yang Ms H ni yang terakhir buat aku. Entah kenape la kan aku terlalu nak kan die..tapi jujurla. Aku memang nak kawin dengan die. Sebab die mampu buat aku bahagia. Lagipun aku selalu OTP dengan die 24jam kot. Pagi petang siang malam..hahaha ape siak.. pagi die kejut aku malam wish kang aku nak g keje kol die lagi. Indah sangat. Lagipun kelebihan die jugak sebab aku bukan jenis curang doh. Dulu yela tapi sejak aku kene dengan ex aku yang baik dulu tu aku berubah. Aku da xcampo sangat dgn pompuan. So mgkin sebab tu jugak die suke aku kot. Agakyela kan. Der, manusie ni kite xle jangke hati pemikiran n tingkah laku. Kite xle nk judge die sewenangnye sebab manusie tu sendiri cume die fhm kehendak diri die.

So kitorang decide nak kawin. Ok umur aku snanye thun ni 25. Jujur je la lagipon bukan sape kenal aku pon. Compare dengan member2 aku yg lain, semunya mmg ade rezeki masing2. Ade yang kawin awal ade anak pon ade yang same gak mcm aku. Sebab pilihan kite ni lepas habis belajar semua berbeza. Semua tu pada aku ketentuan Allah. Die mgkin da tunjuk 2 jalan pde kite. Kite cume kene buat pilihan 2 je, YES atau NO. Tu je pade aku. Tapi tahu x senanye bile fikir tentang kawin, sbrnye bukan issue yg senang. Entahla aku pon xthu knape. Pade aku la, aku punye style adela siapkan kelengkapan untuk si isteri. Tempat yang selamat, selesa n ape die bak buat, die punye suke. N aku mmg jenis nak seorang perempuan tu cume cuci kaki je masuk rumah aku. Tu la impian aku.

So selame setahun lebih hingge ke hari ni, too much time we spend together. Suke duka tu jangan cakap la. Melalak semua kan. Normal bagi aku. Tu dalam proses perkenalan. Kentut ke ape let it be. Sebab kalau kau xle trime die skrg, belum tentu kau bole trime die bile kau kawin nanti. Mintak dijauhkan. Ms H ni die dok uma sewe. Aku selalu gak g uma die. Aku tengok kadaan uma die, kesusahan die nak besarkan anak die yang kecik tu. Anak baru 4 tahun. Budak mane la tahu ape lagi. Aku ade simpan duit dlm akaun lbih kurang Rm14k. And aku sndr pon ade epf. Snanye aku nk buat loan rumah. Maximum dengan gaji aku pon aku le loan smpi Rm350k je. Tu aku xkesah sngtla. Cume dugaan datang lagi sebab ccris PTPTN aku..pergh!!! Nak melalak la siot. Aku nkene tunggu 6 bulan.

Bukanla aku xbayar langsung PTPTN tu, tapi dulu awal2 aku kerja mane la ade suit sangat. Kej lepas grad. Aku dulu keje lepas grad cume Rm800. Lom tolak epf bang. Sakit doh. So aku bayrla Rm50sebuln. Dulu ade 1 artikel kat metro, aku ingt sampai skrg, xde dut Rm50 sebuln pon bole bayar. Ha yela kau punye Rm50. Abis CCRIS cm ne? So aku kene la tunggu 6 bulan. Aku ade mase sampai tahun depan ngam2 bulan 1 ni. Ccris ptptn aku dapat clear. So sape2 ade ptptn tu, bayr la ikut jadual. Aku skrg tinggal 7k je lagi..sebab aku bayar lebih. Nak habis cepat dahhh. Bayr sebab kau xthu mase depan kau tu kau nk beli ape kemudian hari. Mcm aku ni aku utamekan rumah. Kenderaan no 2 bagi aku sebab aku ade kete orang tua. Yang da 14 tahun tu aku pkai je la. Janji cari rezeki. Biar orang nampak kite xberduit, tapi dalam berkepok. Ni pkai honde tapi duit xde pyah la tu.

Disebakan CCRis ni jugak la aku xdapat pinjaman rumah. Nak lepaskan loan aku kena pkai 2 nama. N aku xde name kedua sebab Ms H sndr pon ade masalah dengan name. Bile die cerita tentang hidup die, sedihla sebab dgn umur Ms H skrg, terlalu muda untuk janda. Pade akula. Yea die hidup susah. Setiap bulan tu lebih Rm1.5k aku belanjakan untuk die. Banyakkan? Gaji aku pon baru bape sen je. Yela sebab sewe rumah da 500, bill api air paling2 100. Aku bagi die duit belanje makan da 200. Belum campur kitorang dating lagi ape lagi. Cm tula. Aku tahu tindakan aku ni bodoh sebab die cume gf aku je. Babe kalau kau kat tempat aku, kau tgk orang yg kau decide nk kawin tu susah, ape kau sanggup nk biarkan die? Jujur aku xmampu n aku dapat tolong die da cukup untuk aku.

Dalam mase mencari rumah tu, die banyakla guide aku. Soh aku buat ni buat tu. Yela experience die banyk dari aku. So ape yang aku le buat adelah learn. Belajar la 1 1. Tapi, langit tu xselalunye cerah. Kadang hujan kadang ribut. Aku terkesan dengan ayat die bile aku xdapat rumah tu. KITA NI BERCINTA ATAS DASAR APE PUN TAK TAHU. Hati mane xremuk? Aku bantu die setiap bulan, die xnampak ke? Savings aku bulnan kurang untuk bayarkan expenses die die masih buta ke? Ape aku bercinta main2 ke? Aku penah cakap dgn die, yang aku nk stabilkan die dulu. Bile die da stabil, baru aku kumpul duit lagi. Takla aku xkumpul duit langsung. Tapi cukup la sikit. Sebelum tu die ade tanye aku bile nak kawin. Aku cakp aku ok je cume aku xde rumah untuk berlindung. Then kotg tahu jawapn die ape? Nanti da kawin Tuhan tu murahkan la rezeki. Jangan takut.

Ok cop!!! This is mentality yang korang kene ubah. Aku tnye korang, kalau korang kawin, lelaki dok umah saje2 xde kerje xde ape dok lek je kat uma kau rase rezeki tu murah ke? Kau le berjaye dengan duduk rumah goyang kaki tengok bola? Aku nak amik 1 ayat dalam quran ni. Manusie takkan mampu ubah nasib die selagi manusie tu sendiri xberubah. Aku bukan xpercaya pade rezeki. Tapi aku nak sepenuhnye ditanggung aku. Yes aku thu zaman skrg, laki bini kene kerja tapi kau tahu tak wahai lelaki, tugas lelaki adelah mencari rezeki n semaila tanamanmu dengan rezeki yg halal. Aku xnk guna duit die langsung sbb antre punce penceraian ni adelah sebab duit. Nombor 1. Jangn lupe tu. Nombor 2 sebab seks sebab xpuas. Nombor 3 sebab orang ketiga. So korang ingatla bende ni sampai bila2. Zaman da berubah. Tak mcm dulu.

Bila aku dgr ayat die tu, aku jadi xkeruan. Tahun ni jugakla die kuarkan statement tu. Aku sedih sbb aku rase segale ushe aku mcm xbermanfaat untuk die. Ms H ni kuat cemburu. Bekas laki die lak mmg main kayu 3. Dulu mase aku 1 company dgn die, die kuat sngt cmburu smpikan pompuan cakap ngn aku pon dah die merajuk. Pulak. Lepas tu gaduh. Aku xnk sikap tu berterusan dalam perhubungan yg aku jalinkn tu, jadi aku pindah tempat lain. Tmpt skrg ni la aku kerja. Mejoriti semua lelaki n aku bekerja pon dengan lelaki. Xde pompuan sbb keje tu berat. Plus aku rase mcm kilang gay pon ye gak. Tapi ade la pompuan cume kite xcampo la.

Sukenye die mase tu kan. Sejak kes tu, aku mcm makan hati la. Sepanjang aku kenal die aku kire2 lebih Rm15k aku bg pde die untuk die survive. Lebih guys lebih. Aku buat semua tu sebab aku sayang. Duit aku le cari tapi die aku xle cari lg guys. Die last hope aku. LAST HOPE! Aku da puas da cari seseorang yang le trime aku. Tapi aku cume nampak die. Die je yang aku ade. Saat aku sedih ke ape,die je yang ade selalu. Sejak kes tu, aku jadi marah2 selalu. Sebab ayat tu sangat terkesan pade aku. Aku tanye diri aku ape aku salah selame aku kenal die? Ape lagi seorang perempuan nak kan dari seorang lelaki? Perhatian, kasih sayang, kesetiaan, kejujuran, amanah, tnggungjawab semua aku bentukkan untuk die. N last aku xle terima bila die satu2nya perempuan yang aku explain dgn prents aku, aku nak die. 

Parents aku lak die cume argue. Anak die sape nak bertanggungjwab since anak die tu perempuan. Sape nak bagi nafkah. Then aku masih lagi berdiri untuk die. Aku cakp bapk die sendiri akan bagi nafkah. Aku pon faham jugak orang tua. Sebab aku bujang tunggal, die lak jande anak 1. Tak ade mak ayah lagi. So aku yakinkan mak ayah aku yang aku betul nak die. N u know what my mon said, mak xpernah kesah siape pilihan kau, mak nak tengok kau bhagia dunia akhirat. N mase nk puase ari tu, aku nak bawak die jumpe mak aku. Sebab restu orang tua ni penting kan. N yang paling aku yakin, kalau mak ayah tak restu, sabar dulu n jangan gelabah. Sebab orang tua tu nk uji kau sekuat mane kasih sayang kau pd gf kau tu,

Ade mase tu die senyap 4 hari. Lepas kes yang die cakap bercinta dengan aku atas dasar ape tu. Aku rindu sangat masw tu. Tapi kau tahula ego. Lelaki ni kalau die thu die xsilap, die nk awek die sndr jumpe die mntak maaf. Then aku sngajela usya die kat fb. Aku ni jujurla fb xde ape xde.. media sosial mmg aku xde melainkan blogspot, whatsapp, email, twitter. Twitter tu lak aku pkai sebab nak maki je. Hahaha. N follower aku lak sume laki. Xde pompuan sebab aku mng setia sangat dgn ex aku tu. Nak dijadikan cerita, ade 1 gambar ni mase raye cine, aku tgk awek aku ni die amik gambr sebelah  die jantan sial yang aku mmg benci gile. Sebab jantan tu kawan pde bekas suami die. Sebelah2 bhai, rapat2 body to body. Adil ke?

Aku marah tersangat marah mase tu. Sampai ak terkeluar kate2 kesat. Dala dengan kate2 die tu aku xhabis pdam lagi, lagi buat aku mcm tu. Wehh aku amik gambar makan, ramai2 dengan aku punye member mase tu kat kedai makan. Sebelah aku lelaki kiri kanan. Depan aku lak mengadap aku pompuan, so kitorang amikla gambar same2 kan. Pon jadi issue? Alasan die aku main lage2 kaki main2 mate pdehal mase tu aku ade briefing dengan bos aku. Pon jadi issue ke? Aku sanggup xbuat bisnes aku tu sebab aku xnk bercampur lelaki perempuan and da setahun jugak aku diamkan diri dari group bisness aku tu. Aku sanggup gadaikan bisnes aku semate2 untuk perempun? Pernah tk die pk? Tapi kalau die amik gambar sebelah jantan tak pe?

Sbnrnye bukan tu je, dulu bekas laki die slalu dtg uma die lewat malam alasan jumpe anak. Aku bukan nak cakap ape, tapi kau da bercerai, bekas laki kau datang runah kol 10 11 kau ingt tu tumah kau yang bayr ke? Nafkah anak pon xbagi kau rase?aku sabrkan. Mase aku bercinta tu aku pesan jangan msj lagi bekas laki die sebab aku xsuka. Tentang anak bole. Aku xdela kejam sangat. Sampai anak pon aku nak pisahkan. Mqcam mane pon tu anak die dngn bekas laki die. Ade msj tu aku bace n aku ingt sampai sekrg. Dalam msj tu. Bekas laki die msj.  Awak da buang semua ke kenangan kite? Kau tahu die plbuat ape? Setiap hari die akan pakai  gelang yng bekas laki die bagi siap tunjuk gambar. Dalam msj tu die tulis, kalau sye buang, sye xpakai gelang ni. Babe bekas laki kau main dengan betina lain, bawak masuk pompuan lain dalam rumah kau, n kau bole senang2 cakap mcm tu? Abis aku ni ape pde kau?

Banyk bende aku pendam. Ms H sangat bongkak. Angkuh. Bila aku marah die cakap kat aku, aku ade pompuan lain, aku msj pompun lain. Padehal aku msj sbab aku tanye psl bisnes. N die sndr sbbrnye rekemen pompuan tu untuk bisnes. Kenape aku lak yang kene marah? N die jadikan alasan tu untuk die msj dengan bekas laki die? Korang rase? Aku tahu aku bukan yang terbaik. Tapi aku cuba jadi yng terbaik untuk dia. Sejak aku gaduh besar dengan die mase puse tu, die xde msj aku dah. Smpi la aku kene bertugas kat luar ngri. Aku cakap aku nak jumpe die. Tapi die xnk. Aku cakap aku mntak maaf sebab aku gunakan kate2 kesat menaki hamun die, tapi die cakap die da tutup hati die serapatnye.

Hari ni aku msj die lagi. Pukol 2.30 pagi. Aku cakap aku terlalu nak die. Then sorang laki kol yang, ex aku tu nak kawin bulan 10 ni dgn die. Mase aku kt luar ngri pon aku ade msj jugak ngn mamat tu. Aku xle move on sebab aku rase semua tu fake. Tapi hari ni aku betul2 longlai sebab mase mamat kol  aku tu, aku dengar bunyi kereta Ms H. Bunyi orang tak pakai sit belt. Pukol 7.50 pagi. Aku agak mungkin dorg da betul2. So aku mengalah. Mase tu aku xmampu cakap ape dengan mamat tu. Die cakap die kenal 3 bulan je untuk kawin. Sblm ni dorg kawan. Da lame. Predict aku. Mgkin die sngaje cari salah aku untuk die bersame orang lain pulak. Gerak hati kite kan.

Hari ni aku tengok watsap sttus akak die. Akak die ckap what u give u get it back. Tu nombor 1. Aku agak sebab aku mcm orang sasau nak kan adik die. Yang kedua, akak die buat status, depan baik xsemestinye belakabg pun baik. So maknenye kebaikan aku yng selame ni die agungkan memang sekelip mate die musnahkan. Die mgkin bole cerita tentang hal aku. Tapi orang lain perlu ke tahu tentng hal die? Aku cerit ni buaknnk bukak aib die. Tapi untuk oengajran pde semu. Lagi terakhir aku  tengon status watsapp akk die, money cant buy happines. So aku tahu skrg die da cerita segale keburukan aku untuk meraih sokongan dengan ape yang die buat.

Aku lak. Hidup aku mmg jatuh skrg. Akk aku sakit,  orang tua aku lak xsihat sangat. Tapi aku redha dengan ape yang tuhan bagi ni. Aku terima makian orang untuk aku. Kebodohan aku manjeekan die dengan duit. Aku sekrang berserah. N aku da hilang harapn. Musnah semua. Cume aku nk cakap. Jage perasaan korang baik2. Jangan terlalu tinggi harapan tu. Takut nanti kau kecewe jatuh n setinggi mane kau mendaki, bile orang jatuhkan kau, kau sendiri terkapai2 mencari arah. Buat Ms H, sye xbenci aawk. Sekalipun awk khianati saye. Awk janji awk xkn cari lelaki lain selain saye, tapi awk tetap jugak cari. Saye cube jadi yang baik untuk awk. Sye diamkan diri selame ni sebab sye nk kite mule hidup baru. Sye xpernah xtolong awk. Sye kesal dengan ape yang sye da buat. Sye xkn kembali lagi untuk awk. Betul kate kakak awk. Give and take. Awk bagi sye ni. Sye trime dengan hati terbuka. Sye pergi jauh dari awk. Awk jangan la risau. Saye xkan muncul lagi dalam hidup awk. Sye harap awk kekal bahagia..selama mane awk impikan dengan kekasih hati awk yang baru.


Aku harap, korang jadikn iktibar. N cerita ni tentang aku...

No comments:

Post a Comment